Hjerkinn - Rondane - Venabu 27.-30.3.99

Årets påsketur gikk fra Hjerkinn stasjon, gjennom Rondane til Venabu. Etter planen skulle vi gå til Lillehammer, men p.g.a. dårlig vær valgte vi å ta toget fra Ringebu til Lillehammer. Men ingen sure miner av den grunn, vi hadde sett det viktigste i godvær, nemlig Rondane.

Med på turen var Lars Olav, Anne Kristine, Borgild, Sunniva og Arnstein.

Lørdag 27.3
Avreise Hjerkinn kl. 13.50 - 1017m
Ankomst Grimsdalshytta kl. 18.00 - 1000 m
Distanse: 15,2 km i luftlinje
Vær: Strålende sol

Fra Hjerkinn fulgte vi E6èn noen kilometer før vi kom inn på den stikka løypa mot Grimsdalen. Utsikten var god mot Snøhetta og de andre 2000 meters toppene på Dovrefjell. Etterhvert fikk vi også utsikt mot Rondanes Spisse topper.

Snøhetta

Bildet er tatt på vei opp fra Hjerkinn. I bakgrunnen ser vi Snøhetta.

Søndag 28.3
Avreise Grimsdalshytta kl 11.15 - 1000m
Ankomst Dørålseter kl. 16.30
Distanse: 29 km i luftlinje
Vær: Strålende sol

På Grimsdalshytta ble det etterhvert ganske fullt. Med 55 sengeplasser og 84 gjester kan du selv tenke deg hvor trangt det ble. Etter stor innsats fra betjeningen fikk alle sove under tak.

Grimsdalshytta

Grimsdalshytta.

Været så dårlig ut denne morgenen. Det var tåke, vind og snø i luften. Men siden vi ikke er av de første som kommer av gårde, unngikk vi det dårlige været. Tåka lettet og fram kom finværet, vinden blåste riktig nok enda. Det er to ruter fra Grimsdalshytta til Dørålseter. Den ene går rett over fjellet, mens den andre følger Grimsdalen. Pga. vinden, valgte vi ruta gjennom Grimsdalen. Da fikk vi også med oss denne praktfulle utsikten mot Høgronden, Midtronden og Digerronden (se bildet under). Navnet Grimsdalen kommer av at dalen var vond å krysse. Noe de på gammelnorsk uttrykte som "grimmr".

Høgronden, Midtronden og Digerronden

Høgronden, Midtronden og Digerronden.

Rondeslottet

Rondeslottets nordside.

Da vi kom fram til Dørålseter kunne vi skimte svarte skyer i horisonten. Vi forhørte oss med betjeningen og folk som hadde kommet fra Rondvassbu om turen videre. Alle anbefalte oss å bli, pga. sterk motvind og utrykt for dårlig vær. Men ingen av oss hadde noe til overs for Dørålseter, som var litt stusslig. Det ble derfor til at vi gikk videre.

Det skulle vise seg å være et smart valg. Vinden løyet og det klarnet opp. Turen opp til Rondvassbu tok ikke mer enn 3 timer. Betjeningen på Dørålseter antok ca. 5 timer. (Kanskje et lite triks for å kapre noen gjester?)

På denne ruta har du praktfull utsikt mot nordveggen av Rondeslottet. Den består blant annet av et ca. 700 meters loddrett stup (se bildet over).

På Rondvassbu var det mange gjester, men kapasiteten er stor så det var fortsatt plasser igjen på sovesalen. Resultatet ble ei lita hytte fylt med nesten 13 snorkende mennesker. Jeg har sovet bedre før.

Mandag 29.3
Avreise Rondvassbu kl 11.45 - 1173m
Ankomst Eldåbu kl. 11.45
Distanse: 15 km i luftlinje
Vær: Tåke, snø og sterk vind

Rondvassbu

Anne Kristine med Rondvassbu i bakgrunnen

Da vi våknet på Rondvassbu var finværet forsvunnet og byttet ut med lave tåkeskyer og vind. Men videre måtte vi, så vi la av sted med godt mot.

Kaldt nistemat!

Mat må man ha, selv om det er aldri så kaldt!

En time fra Rondvassbu tetnet tåka skikkelig til. Det var frisk vind og snødriv. Den eneste måten å komme seg fra Rondvassbu var å stole på GPSèn. Vi hadde valgt sommerruta og den er ikke stikket på vinteren.

Det ble en slitsom tur. Det ble mye løssnø, og det var vanskelig å se konturene i terrenget.

"Jakthytta" Eldåbu

GPSèn fant fram igjen, men feil Eldåbu (se bildet). Den riktige Eldåbu lå utenfor kartet som var blitt brukt da koordinatene var blitt plottet inn. Vi var glade for å finne hytta, som vi trodde var den riktige og stormet inn. Der lå det fire karer å slappet av. Vi får trøste oss med at vi ikke var de første som hadde gått feil.

Litt senere på kvelden kom vi fram til DNT-hytta Eldåbu. Der var det god plass til alle mann. Gutta serverte jentene middag. Meny: 1 kg ris, 1 pose potetgull  og fire bulljongterninger. Utrolig nok falt det i smak.

Tirsdag 30.3
Avreise Eldåbu kl. 11.00 - 1000m
Ankomst Venabu kl.16.30
Distanse: 13 km i luftlinje
Vær: Tett tåke

Nok en dag i tett tåke, men nå hadde vi kommet inn på Trolløypa som var godt merket. Landskapet var flatt og kombinert med tåka ble det litt kjedelig. Vi bestemte oss for å avslutte turen på Venabu, og heller ta toget til Lillehammer.

Sjusjøen

Arnstein, Anne Kristine, Borgild, Lars Olav og Sunniva

Etter en liten biltur var vi på Sjusjøen, der vi avla et lite besøk på Borgilds eksklusive hytte.

Nå hadde finværet kommet tilbake. Vi brukte dagen til skihopping, unntatt Sunniva. Hun hadde brukt nye sko på turen og var derfor ikke særlig lysten på annet fottøy enn joggesko.