2. etappe.

Ljosland-Gaukheihytta-Bossbu-Bykle-Haukelisæter (Setesdalsheiene)

5.2 Ljosland - Moslega 18 km
Etter en god natts søvn, gikk jeg videre til Gaukheihytta klokka 11.30. Det var fint vær og og minus 4 grader.

Start fra Ljosland.

Mikael, eier av Ljosland Fjellstue.

Det var strålende vær. Jeg fulgte et scoterspor mot Pytten.

Scotersporet var fint å følge , men det tok dessverre fort slutt.

Ved Pytten begynte helvete. I 45 cm. nysnø ble det et blodslit å ta seg fram. Jeg brukte hele 40 minutter på kilometeren. Da jeg kom til Moslega var klokka blitt 18.10. Det var bekkmørkt og det eneste fornuftige var å slå opp teltet og legge seg.

6.2 Moslega - Sandvatnet 16 km

I dag kom jeg meg avgårde klokka 9.10. Om det var tungt i går, var det ikke desto bedre i dag. det ble å stampe seg fram i løssnø. Ufattelig tregt! Det ble mange stygge ord i dag! Det opptimale ville ha vært å startet en uke tidligere, da hadde jeg fått kanonforhold innover heiene, i følge Asle Ljosland. Men været kan vi fortsatt ikke bestemme over.

Jeg gikk over Monsavatna før jeg slo leir ved Sandvatnet klokka 18.00. Jeg var ganske trøtt og sliten etter dagens tur. De siste kilometerene var det tåke. Det var mye dyrespor å se, antagelig fra rein som det er mye av i Setesdalsheiene.

7.2 Sandvatnet - Øyuvsbu 3,5 km
Det lavet ned med snø i natt. Jeg kom meg avgårde klokka 9.15. Det går litt sent med å komme seg avgårde. Ting tar tid, som f.eks å smelte snø og spise frokost. Primusen er heller ikke i storform.

Det var flatt lys og nesten ingen sikt i dag. Det ble derfor mye GPS, kart og kompass. Jeg brukte to timer på de 3,5 kilometerne til Øyuvsbu. Det føles ikke som om alt går min vei om dagen. Vær og føre er ikke mye å skryte av og pulken er mest opptatt av å ta med mest mulig snø. Akkurat som om den ikke er tung nok!

Da jeg nådde Øyuvsbu, tok jeg til å grave fram hytta. Jeg gadd ikke gå mer i dag og bestemte meg for å tilbringe resten av dagen på hytta. Den fikk jeg for meg selv. Ikke veldig overraskende med tett tåke, yr og nesten en halvmeter med nysnø.

Øyuvsbu.

8.2 Øyuvsbu - Roskreppfjorden 6,5 km
Etter mye søvn kom jeg meg avgårde 8.30. Det virket som om snøen hadde pakket seg litt, men tåka og den berømelige "white-out"èn var der fortsatt. Det var i tillegg sur vind og yr som frøs til is på klærne. Jeg skjønte fort at jeg burde ha holdt meg i ro denne dagen. Uten holdepunkter tok jeg meg fram med kart, kompass og GPS.

Klokka 14.00 orket jeg ikke mer. Mentalt utslitt slo jeg opp telt ved ei lita hytte sør av Roskreppfjorden. For å være på den sikre siden slo jeg opp teltet inne på trammen. Bra eieren ikke kom!

De siste dagene har vært litt deprimerende. 6,5 kilometer på 5,5 timer uten pause øker ikke akkurat selvtilitten.

9.2 Roskreppfjorden - Bossbu 23 km.
I dag gikk det noe bedre. Det var fortsatt tåke og litt gjennomslagsføre, men terrenget var lettere. Jeg lå ut på Roskreppfjorden klokka 8.30. P.g.a. sterk nedtapping, var det sprekktopper der jeg kom innpå. Det gikk bra uten store komplikasjoner. Det var også flere øyer enn det som sto på kartet.

Jeg gikk på kompasskurs over hele vannet. Her var det nærmest arktiske forhold med kun snø og is, viktig å orientere seg.

Like nord for innsjøen mener jeg bestemt jeg så en jerv som løp fra meg på ca. 150 meters hold. Et lite lyspunkt i hverdagen.

Jervespor! Ikke kom å si det er harespor!!

Jeg kom fram til Bossbu, 1020 m.o.h klokka 17.15. Det ble til slutt en ganske brukbar dag med 23 kilometer.

10.2 Bossbu - syd for Rjuven 5 km
Da jeg våknet var det fortsatt tåke og atter tåke ute. Jeg egynte å gå 8.30. Det er egentlig helt idiotisk å gå under slike omstendigheter, men jeg orker ikke bare sitte å vente. Jeg kan tenke meg at moder`n er bekymret. Fader`n tar det sikkert mer med ro. Det har ihvertfall hvert sånn før under mine tidligere utskeielser. Jeg har ikke gitt lyd fra meg siden Ljosland.

Radio og kart er kjekt å ha på tur.

Jeg har tenkt litt på Lindesnes fyr i dag. Vi må tilbake og besøke fyrmesteren Rolf Dybvik en gang. jaggu en grei type. Sender en hilsen til deg Rolf og alle andre som følger med på nettet.

I dag hadde jeg en fryktelig opplevelse. I det jeg skulle til å stoppe opp for å se på kompasset, ser jeg at skituppene stikker ut i løse lufta. Jeg har stoppet på toppen av en stor skavl! Da fikk jeg helt støkken. Det ville vært fatalt om jeg hadde rast ned der. Jeg slo opp teltet selv om klokka var bare 11. Det ble mye soving og radiolytting den dagen.

11.2 Syd for Rjuven - Iglebu 12 km
I dag var jeg ute 6.15 for å sjekke været. Vinden som hadde vært tildels kraftig i natt, hadde løyet. Ellers var det ingen stor bedring. Jeg fortsatte med værsjekk hver halvtime. Jeg bestemte meg for å sette kursen  mot Bykle. Men først måtte være bedre seg. Med de værforholdene som har vært oppe i heia, bruker jeg for lang tid. Å ta seg fram nede i dalen kan være lettere.

Fra dagboka.

Klokka 13.55 orket jeg ikke å ligge mer i teltet. Etter 27 timer på ryggen var jeg klar for å begynne å gå igjen. Ferden fortsatte over Rjuven på 1310 m.o.h. Det var veldig bratt, og den store rasfaren plaget meg. Det hele gikk heldighvis bra. Jeg nådde Iglebu på 800 m.o.h klokka 17.15

12.2 Iglebu - Bykle 15 km
Jeg kom av gårde 8.25. Jeg satte kursen mot Bykle. De som har tatt seg ned gjennom løssnø og skog vet hvor ille det kan være. Pulken hang seg fast overalt. et under at den fortsatt er like hel. Spesielt store problemer hadde jeg ved hengebrua ved Rossåsen.

Hengebruer kan være vanskelig med pulk. Her ble det flere vendinger etter bagasje.

Det ble mye banning i dag. Pulk hører ikke hjemme i "Krongleskogen". Livsfarlige greier.

Dagene på heia har virkelig tatt på psyken. Jeg kan ikke huske jeg har vært så mentalt langt nede før. Jeg har brukt så enormt langt tid på den forholdsvis korte strekningen. Klokka 15.30 ankom jeg Bykle. Der fikk jeg endelig se folk igjen. Etter åtte dager uten å se en sjel er det litt rart.

Dagens lyspunkt var uten tvil da jeg ringte Olav. Min bror Hans Erik, traff Olav på vei til Italia da han skulle gå turrennet Marcialonga. Han oppga sitt telefonnummer hvis jeg hadde behov for hjelp.

Jeg fikk full oppvartning hos Olav og hans kone Gudveig. Maken til service! De fikk meg inn på positive tanker igjen. Tusen takk for gjestfriheten!

Storjegeren Olav med sin våpensamling.

13.2 Bykle - Hovden 32 km
Jeg kom meg av gårde 9.45. Pulken er parkert og nå har jeg kun en 85 liters sekk som jeg har lånt av Olav. Den veier kun 22 kilo, så det er ikke mye utstyr jeg har lenger.

Bagasjen er redusert noe!

Jeg prøvde å følge elva Otra oppover dalen. Det gikk fint og jeg ankom Hovden klokka 17.15. Været var blitt bra igjen og humøret adskillig bedre.

På vei langs Otra.

På Hovden tok jeg inn på Haugly Gjestegård. Der fikk overnatte for en billig penge.

Kjetil Lindtveit driver Haugly på Hovden.

14.2 Hovden - Holmevasshytta 30 km
I dag kom jeg ikke avgårde før klokka 9.40. Ikke en sky og 17 blå. Humøret har steget for hver dag som går, og nå går det meste på skinner.

Sloaros neste!

Fine løyper til Sloaros.

Fra Sloaros fulgte jeg et spor som jeg mistenker noen engelskmenn å ha laget. Det satte en gruppe engelsktalende folk og spiste lunsj rett ved sporet nær Hovden.

Fargesprakende himmel nær Holmevassbu.

Da jeg kom til Holmevasshytta var klokka blitt 16.20. Jeg vurderte om jeg skulle gå videre, men spesielt skuldrene hadde fått nok for i dag.

15.2 Holmevasshytta - Haukeliseter - Sør for Holmvatn 28 km
Jeg startet 8.15. Det var ikke en sky på himmelen. Jeg fulgte skisporet som engelskmennene hadde laget. Jeg ankom Haukeliseter klokka 11.55. Der fikk jeg i meg en stor porsjon kjøttkaker og poteter.

Utsikt mot Haukeliseter.

Haukeliseter.

En takk til betjeningen på Haukeliseter for god middag.

På Haukeliseter lå det nytt batteri til min mobil. Takk til Trond fra Netcom.